Home / Bangladesh / Chittagong Medical College

Chittagong Medical College

 

 

 

Pada tahun 1956, sebuah kolej perubatan ditubuhkan di Chittagong. Ia menjadi institusi kedua selepas Kolej Perubatan Dhaka ditubuhkan lapan tahun dahulu pada tahun 1948. Bermula dengan hanya tiga jabatan akademik. Anatomi, Fisiologi dan Patologi, kumpulan pertama 76 pelajar dan 26 guru. Selanjutnya Jabatan Paraclinical Pharmacology, Perubatan Forensik dan Perubatan komuniti telah ditubuhkan.
Kolej Perubatan Chittagong, kolej perubatan tertua kedua Bangladesh. Terletak di Bandar Port, Chittagong of Bangladesh, kira-kira 250 km tenggara Dhaka. Kampus Kolej ini mempunyai persekitaran berbukit yang indah yang terletak kira-kira 0.37 juta meter persegi (bersamaan dengan kira-kira 100 ekar dalam ukuran tempatan) kawasan tanah. Hospital Kolej Perubatan Chittagong dilampirkan untuk keperluan perubatan lebih dari 3 juta orang yang tinggal di kawasan yang meliputi kira-kira 50,000 km persegi.

 

Kemudahan


  • Kemudahan Latihan
  • Pengajaran Klinikal
  • Organisasi
  • Perpustakaan
  • Pusat Kemahiran Perubatan
  • Penginapan Pelajar
    Perempuan : 4 Blok
    Lelaki :5 Blok

 

 

Pembinaan CMCH enam tingkat yang dibina khas telah disiapkan pada tahun 1969, yang kini menempatkan semua klinik, jabatan termasuk semua subspesifikasinya. Hospital yang mempunyai kapasiti 500 katil pada mulanya, secara beransur-ansur meningkatkan kekuatannya kepada 750 dan akhirnya menjadi 1313. Ia menjalankan jabatan pesakit luar yang besar dalam kepakaran seperti Perubatan, Pediatrik, Psikiatri, Kulit dan penyakit kelamin, Patologi Klinikal, Pembedahan Am, Otorhinolaryngology , Pembedahan Pediatrik, Oftalmologi, Obstetrik, Ginekologi, Radioterapi, Radiologi dan Pergigian. Lebih 18,000 operasi pembedahan telah dijalankan.

About admin

Check Also

DAFTAR MEDIC LUAR NEGARA MENGGUNAKAN TRIAL SPM 2023

Berminat untuk sambung belajar bidang perubatan? Adakah anda merupakan calon SPM 2023?  Tahukah anda, walaupun …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.