Home / Daulah Medic / Pergigian Universiti Al-Azhar

Pergigian Universiti Al-Azhar

 

LATAR BELAKANG

Fakulti Pergigian adalah fakulti pergigian yang diiktiraf dari Kementerian Pengajian Tinggi. Pada permulaannya pada tahun 2007, fakulti mempunyai reputasi cemerlang untuk penemuan saintifiknya, pendidikan inovatif, dan penjagaan kesihatan mulut yang berkualiti tinggi. Selain itu, program-program yang dilaksanakan dapat membantu pelajar untuk melaksanakan pengetahuan baru mengenai kesihatan mulut optik dan melaksanakan tanggungjawab mereka untuk berkhidmat kepada komuniti dan profesion mereka.

Fakulti membentangkan kurikulum yang menyediakan latihan klinikal yang sangat baik, mengintegrasikan sains kesihatan dengan pengalaman klinikal dan menggunakan teknologi moden.

 

 

Credit to Google Image

 

BANGUNAN FAKULTI

Bangunan fakulti terdiri daripada empat tingkat, dilengkapi dengan dua puluh klinik. Antaranya ialah:-
*klinik pesakit luar
*makmal pergigian
*makmal anatomi bersepadu
*makmal lilin
*makmal rawatan pencegahan

dengan 20 latihan dalam bahagian pensterilan dengan enam peranti pensterilan dan seksyen X-Ray Panoramic Digital.

Fakulti menyediakan program pengajaran klinikal yang bijak, menggabungkan sains dengan latihan klinikal. Kemudahan klinikal fakulti, makmal pembelajaran dan penyelidikan fakulti serta kakitangan yang berkelayakan tinggi membuat persekitaran yang sihat untuk pembelajaran pelajar. 

KELAYAKAN

Mempunyai  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh purata peratusan markah sekurang-kurangnya 79%   dalam lapan (8) subjek  iaitu Bahasa Melayu, Bahasa  Inggeris, Sejarah, Matematik, Matematik  Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi di peringkat SPM. 

DAN

Sekurang-kurangnya kepujian dengan gred B dalam Biologi, Kimia, Fizik, Matematik dan Matematik Tambahan di peringkat SPM.  

About admin

Check Also

DAFTAR MEDIC LUAR NEGARA MENGGUNAKAN TRIAL SPM 2023

Berminat untuk sambung belajar bidang perubatan? Adakah anda merupakan calon SPM 2023?  Tahukah anda, walaupun …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.