Home / Indonesia / Institut Teknologi Bandung

Institut Teknologi Bandung

SEJARAH PENUBUHAN

Institut Teknologi Bandung (ITB), ditubuhkan pada 2 Mac 1959. Kampus utama ITB merupakan lokasi dari sekolah tinggi teknik pertama di Indonesia. Walaupun masing-masing institusi pendidikan tinggi yang mengawali ITB memiliki karakteristik dan misi masing-masing, semuanya memberikan pengaruh dalam perkembangan yang menuju pada penubuhan ITB.

ITB ialah antara pilihan utama di antara sekolah-sekolah tinggi di Indonesia pada tahun 2006 dan telah dinamakan sebagai salah satu universiti berprestij di Indonesia bersama dengan Universiti Gadjah Mada dan Universiti Indonesia. Sukarno, presiden pertama Indonesia memperolehi sarjana muda dalam bidang kejuruteraan awam ialah di ITB. Selain itu, B.J. Habibie, presiden ketiga Indonesia, juga mengambil masa setahun untuk menjadi graduan jabatan kejuruteraan mekanikal.

VISI

Menjadi universiti yang unggul, bermaruah, bebas, dan mengenali dunia dan membimbing perubahan yang dapat meningkatkan kebajikan rakyat Indonesia dan dunia.

MISI

Mewujudkan, berkongsi dan menerapkan sains, teknologi, seni dan kemanusiaan serta menghasilkan sumber manusia yang unggul untuk menjadikan Indonesia dan dunia lebih baik

FAKULTI

  • Fakulti Sains Dan Teknologi Bumi
  • Fakulti Matematik dan Sains Asli
  • Fakulti Seni dan Reka Bentuk
  • Fakulti Teknologi Perindustrian
  • Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Aeroangkasa
  • Fakulti Kejuruteraan dan Kejuruteraan Petroleum
  • Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar

FASILITI

  • ASRAMA PELAJAR

    ITB menyediakan bangunan kediaman untuk pelajar lelaki dan perempuan dalam bentuk asrama. Penduduk asrama tahun 2004 berjumlah 253 penduduk yang terdiri daripada 193 lelaki dan 60 wanita. Permit kediaman pada dasarnya sah selama satu tahun dan boleh diperbaharui jika layak

  • PERKHIDMATAN PUSAT KESIHATAN

    Pusat Perkhidmatan Kesihatan menyediakan perkhidmatan kesihatan seperti: Klinik Am, Klinik Pergigian, Perancangan Keluarga, ECG, Thorax / Bone, ENT, Psikiatri, Internist, Optometrist, Pediatrik, Pemeriksaan Makmal, Jabatan Dadah dan P3K.

  • BIMBINGAN DAN KAUNSELING

    Bimbingan dan Kaunseling adalah di mana pelajar meminta panduan mengenai masalah bukan akademik / bukan teknikal. Bimbingan dan Kaunseling disokong oleh ahli psikologi dan beberapa kakitangan pengajar yang telah disahkan sebagai kaunselor.

  • FASILITI TEKNOLOGI MAKLUMAT

    Untuk dapat menyokong kampus moden, ITB menyediakan keperluan perkhidmatan rangkaian komunikasi (internet) 24 jam sehari sepanjang tahun. Pengguna internet untuk tahun 2004 adalah 11,765 pengguna, terdiri daripada 1,117 pensyarah, 9,060 pelajar, 1,126 pekerja, 438 penyelidik dan 24 tetamu. Dengan “lebar jalur” 9 (sembilan) mbps. Jumlah e-mel harian ITB setiap hari adalah kira-kira 1.5 juta e-mel.

  • GEDUNG SASANA BUDAYA GANESA (SBG)

    Sasana Budaya Ganesha adalah pusat sains, teknologi dan seni, dan jembatan aktiviti akademik yang dilengkapi dengan kemudahan moden, menampung pelbagai kegiatan, termasuk persidangan, simposium, seminar, kuliah, pameran, dan persembahan muzik dan tarian. Kemudahan terdiri daripada Balairung untuk 4000 orang, Bilik Audio Visual, Restoran, Bilik Mesyuarat, Galeri IPTEKS, Ruang Pameran, Ruang Pejabat, Perpustakaan Buku Rare, Studio Pengeluaran AV, Bilik Auction, Taman Panyawangan dan lain-lain.

  • HOTEL SAWUNGGALING

    Hotel Sawunggaling 21 bilik, 2 bilik mesyuarat, kafe dacosta, kecantikan SPA, GAllery GAnesha, Sudut Seni, Kedai Buku, perkhidmatan perjalanan. terbuka kepada komuniti akademik dan orang ramai.

  • KANTIN

    Kantin yang ada tersebar dilingkungan ITB berjumlah 4 unit iaitu: 1 unit diuruskan oleh Borju, 1 unit diuruskan Yayasan Barrac, 1 unit diuruskan Kokesma, dan 1 unit diuruskan oleh Yayasan Salman.

  • SUKAN

    Kemudahan Sukan ITB terdiri daripada: Kolam Olimpik, Kolam Pemula dan Pemandangan Kolam Renang; Padang Bola Sepak; Track Athletic; Padang Bola Keranjang; Padang Bola Tampar; dan gelanggang tenis. Kemudahan sukan digunakan terutamanya untuk aktiviti kurikulum, iaitu Kelas Sukan Pelajar TPB ITB selama 2 semester setiap tahun. Di samping itu kemudahan itu juga digunakan untuk pelaksanaan aktiviti-aktiviti lain, seperti: Sekolah Bola Sepak, Kursus Tenis, Kelab Joging, Kolam Renang, Grassing, Pusat Kecergasan dan program lain.

About admin

Check Also

FUNGSI ORGAN DALAMAN IKAN PAUS [Nak jadi doktor haiwan? baca ni!!]

Mesti adik-adik kat luar sana teringin nak tahu apa itu ikan paus kan Apa fungsi …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.