Home / Mesir / Universiti Al-Azhar

Universiti Al-Azhar

 

SEJARAH RINGKAS

Universiti Al-Azhar merupakan salah satu pusat pembelajaran ilmu Islam yang tertua di dunia. Secara umumnya, fakulti Al-Azhar terbahagi kepada dua, iaitu Pengajian Agama dan Pengajian Sosial & Sains Kesihatan. Kesemua kuliah Ilmiyah terletak di kawasan Nasr City, dan selebihnya (kuliah Adabiyah) terletak di kawasan Hussien, bersebelahan dengan Masjid Agung Al-Azhar, dan cawangan-cawangan universiti Al-Azhar yang berada di pelbagai wilayah. Melalui perbincangan antara kerajaan Malaysia dan beberapa universiti lain di Mesir, kursus perubatan di Mesir secara umumnya digelar sebagai MoU (Memorandum of Understanding) dengan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantara utama.

 

 

PENGANGKUTAN AWAM

Medan Ramsis merupakan pusat perhubungan yang terletaknya stesen metro, stesen bas dan juga stesen tremco. Metro yang dimaksudkan di Mesir ini hampir sama dengan sistem KTM dan juga LRT. Metro merupakan pilihan utama bagi mengelakkan kesesakan jalan raya di Mesir. Selain itu, faktor tambang yang sangat murah juga memberi kesan ia sentiasa menjadi pilihan.

Tremko juga sangat popular di Mesir. Mahasiswa Malaysia lebih gemar menggunakan tremko kerana bilangan penumpangnya lebih sedikit sekitar dua belas orang sahaja dan saiz tremko seperti sebuah van itu menyebabkan pergerakan kenderaan lebih pantas. Tambang yang dikenakan juga tidaklah semahal tambang teksi. Bukan itu sahaja, tremco juga sering kali dijadikan sebagai pengangkutan untuk ke universiti bagi mereka yang tinggal agak jauh dari lokasi universiti.

Selain itu, pengangkutan awam yang agak berlainan tetapi sangat popular digunakan ialah tuk-tuk. Tuk Tuk ialah sejenis kenderaan seperti beca tetapi mempunyai kelajuan seperti motor. Kelajuannya akan membuatkan penumpang-penumpang berasa seperti mahu terbang. Maksima penumpang Tuttut boleh muat 3 orang sahaja dan tambangnya hanyalah 1 EP seorang.
 
Teksi dan bas merupakan antara pengangkutan awam utama di Kaherah yang digunakan oleh masyarakat tempatan dan pendatang asing. Semua bas telah memaparkan destinasi yang dituju dan perhentian yang dilalui pada cermin hadapan atau cermin sisi bas tersebut. Selain daripada itu setiap bas mempunyai nombor yang khusus yang hanya pergi ke destinasi tertentu sahaja.

FAKULTI

PERUBATAN DAN PERGIGIAN


Menariknya di Universiti Al-Azhar, pelajar lelaki akan diasingkan daripada pelajar perempuan. Ini bermakna mereka akan ditempatkan di kelas yang berbeza mengikut jantina.
 
Majoriti universiti di Mesir masih mengamalkan sistem konvensional dalam teknik pengajaran berbanding fakulti-fakulti perubatan di dunia sekarang yang kebanyakannya telah bertukar kepada sistem integrasi.
 
Sistem konvensional menekankan aspek teori terlebih dahulu sebelum menumpukan kepada aspek klinikal. Antara universiti yang menggunakan sistem konvensional adalah Universiti Kaherah, Universiti Ain Shams, Universiti al-Azhar, Universiti Tanta, Universiti Zaqazig dan Universiti Mansurah (konvensional). Manakala universiti yang menggunakan sistem integrasi hanyalah Universiti Iskandariah dan Universiti Mansurah (Manchester program).

Melalui perbincangan antara kerajaan Malaysia dan beberapa universiti lain di Mesir, kursus perubatan di Mesir secara umumnya digelar sebagai MoU (Memorandum of Understanding)

Dengan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantara utama, ia memudahkan pelajar bangsa Melayu untuk lebih memahami ilmu tanpa perlu bersusah payah menterjemahkan bahasa Arab terlebih dahulu. Lebih menarik, kebanyakan tenaga pengajar di Universiti Al-Azhar adalah merupakan ketua jabatan subjek atau orang lama di jabatan tersebut, di mana mereka amat berpengalaman dan pernah bekerja di negara-negara lain selain amat fasih berbahasa Inggeris.

MoU merupakan pembelajaran selama 6 ½ tahun. Ada juga universiti-universiti lain di Mesir yang menjalankan kelas secara MoU, namun, berbezanya Universiti Al-Azhar daripada universiti yang lain adalah, pelajar di wajibkan untuk mengambil subjek-subjek agama dan wajib untuk menghafal Al-Quran sebagai subjek tambahan.

Lulusan Mesir yang berjaya menamatkan pengajian dalam bidang perubatan akan mendapat MB BCh, berbanding dengan universiti di Malaysia yang mana ada yang tamat dengan MB BS dan MD. Walau bagaimanapun, semua jenis ijazah tersebut adalah setara. Lulusan Mesir yang menamatkan pengajian dalam bidang pergigian pula akan mendapat BDS (Bachelor of Dental Surgery).

Syarat Kelayakan

1.1  Perubatan 

Mempunyai  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh purata peratusan markah sekurang-kurangnya 90%  dalam lapan (8) subjek  iaitu Bahasa Melayu, Bahasa  Inggeris, Sejarah, Matematik, Matematik  Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi di peringkat SPM. 

DAN

Sekurang-kurangnya kepujian dengan gred B dalam Biologi, Kimia, Fizik, Matematik dan Matematik Tambahan di peringkat SPM.

1.2  Pergigian

Mempunyai  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh purata peratusan markah sekurang-kurangnya 85%   dalam lapan (8) subjek  iaitu Bahasa Melayu, Bahasa  Inggeris, Sejarah, Matematik, Matematik  Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi di peringkat SPM. 

DAN

Sekurang-kurangnya kepujian dengan gred B dalam Biologi, Kimia, Fizik, Matematik dan Matematik Tambahan di peringkat SPM.  

Gambar-gambar Pelajar Sains Mesir sesi 2018/2019

ULUM ISLAMIYYAH


Fakulti Ulum Islamiah diwujudkan pada tahun 2008 hasil Perjanjian Persefahaman antara Kerajaan Malaysia dan Universiti Al-Azhar. Matlamat penubuhan fakulti ini adalah untuk melahirkan para graduan yang mampu menguasai segala cabang ilmu Islam merangkumi Syariah, Usuluddin, Bahasa Arab, Ekonomi Islam, Perbankan Islam dan sebagainya. Tempoh pengajian adalah selama lima (5) tahun. Pelajar yang berjaya menamatkan pengajian akan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Ulum Islamiah wa Al-Arabiah daripada Universiti Al-Azhar.

Credit to http://al-azhar-university.blogspot.my/2013/ 02/kuliah-ulum-islamiah.html

Bangunan Kuliah

Bagi kuliah ulum Islamiah, dewan kuliahnya adalah di dalam Masjid Az-Zahraa, yang terdapat banyak kelas di dalamnya. Selain itu, ia adalah sebuah Masjid yang besar dengan reka bentuk yang sangat menakjubkan. Suasana belajar di dalam Masjid yang tenang menyebabkan jiwa kita terisi. Ini merupakan satu kelebihan bagi pelajar-pelajar kuliah Ulum Islamiah.

Dari segi bilangan pelajar pula, ia terhad dalam satu kelas, kurang daripada 30 orang, dan diasingkan antara ikhwah dan akhowat. Tambahan pula, pensyarah-pensyarahnya terdiri daripada syeikh dan professor yang mempunyai kepakaran dalam bidang masing-masing. Mereka yang terpilih adalah dalam kalangan pensyarah yang terbaik yang ada di Universiti Al-Azhar Asy-Syarif ini.

Syarat Kelayakan

Calon pelajar perlulah mendapat sekurang-kurangnya gred “B” bagi setiap mata pelajaran berikut di dalam sijil SPM:-

*Bahasa Arab
*Pendidikan Syariah Islamiah
*Pendidikan Qur’an & Sunnah
*Bahasa Melayu
*Bahasa Inggeris
*Matematik

Bagi permohonan ke fakulti ulum islamiah dan Universiti Al-Azhar, anda disyaratkan tidak memiliki apa apa subjek yg mendapat gred G (gagal) dalam SPM walaupun ia bukannya subjek wajib bagi permohonan ke bidang tersebut. (peraturan dari Universiti Al-Azhar).

# Bagi pemohon universiti Al-Azhar dalam bidang Ulum Islamiah, sijil SPM anda tidak boleh lewat dari 3 tahun dari tahun semasa permohonan. Contohnya memohon untuk kemasukan sesi 2019 , maka SPM terakhir adalah 2016 sahaja . SPM tahun 2015 tidak diterima oleh pihak Universiti.


PENGAJIAN ISLAM


Syarat Kelayakan

Lulus  semua subjek dalam  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan mendapat  sekurang-kurangnya Gred B  dalam  subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Matematik, Syariah Islamiah dan Pendidikan al Quran Sunnah  dengan syarat sijil SPM tidak melebihi tiga (3) tahun semasa membuat permohonan. Ataupun, mempunyai  Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)  dengan memperoleh sekurang-kurangnya pangkat JAYYID dengan syarat sijil STAM tidak melebihi 3 tahun semasa membuat permohonan

DAN

Menduduki ujian Imtihan Qabul (IQ).


 

CARA MEMOHON

Permohonan dibuat melalui Kementerian Pengajian Tinggi. Biasanya selepas keputusan SPM diumumkan, pihak Kementerian Pengajian Tinggi akan memngumumkan permohonan dibuka.

Pihak DAULAH EDUCONSULT boleh membantu anda jika anda memerlukan bantuan penerangan lanjut dan kaunseling pendidikan. Kami juga bersedia membantu anda menguruskan semua dokumen permohonan. Apabila diterima, kami akan uruskan penerbangan, penginapan dan pendaftaran anda. MUDAH kan ?

TEMUI KONSULTAN PENDIDIKAN KAMI UNTUK MENDAPATKAN PENERANGAN LANJUT DAN PELAN PERANCANGAN PENDIDIKAN ANDA DALAM SESI EKSLUSIF BERSAMA KAMI.

 HUBUNGI/ WHATSAPP KAMI DI 

 https://wa.me/60189624322

About admin

Check Also

Takdapat Tawaran Medical dalam Negara? Jom grab peluang keemasan Medical di Luar negara yang diiktiraf penuh Malaysia!

jangan sedih dan give up adik-adik, perjalanan anda masih panjang dan luas, Apa yang anda …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.