Home / Blog / SAMBUNG PENGAJIAN ANDA DENGAN KEPUTUSAN STAM

SAMBUNG PENGAJIAN ANDA DENGAN KEPUTUSAN STAM

Adik-adik lepasan  Sijil Tinggi Awam Malaysia (STAM) pastinya berdebar menanti keputusan yang akan keluar awal tahun depan. Dalam pada waktu itu, mungkin mencari… institut yang sesuai untuk menyambung pengajian. Bagi adik-adik yang ingin sambung belajar ke luar negara. Terdapat beberapa bidang pengajian yang mungkin menarik perhatian anda.

#1. UNIVERSITI AL-AZHAR, MESIR

Pelajar boleh memohon meyambung pengajian di Mesir seminggu selepas keputusan STAM keluar. Pelajar yang berminat ke Mesir boleh menggunakan khidmat Daulah Educonsult bagi sebarang kemasukan dan urusan pendaftaran. Di Daulah educonsult, kemasukan pelajar akan diterima pada bulan sembilan (9). Bidang pengajian yang ditawarkan termasuk Usuludin, Syariah Islamiah dan Bahasa Arab.

Universiti Al-Azhar. Sumber foto: Sinar Harian

Pelajar dikehendaki mengambil ujian Imtihal Qabul (IQ) sebelum memasuki universiti tertua di dunia ini. Universiti Al-Azhar mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT). Jangan lepaskan peluang untuk meyambung pengajian di negara timur tengah ini dengan kadar yang segera.

#2. UNIVERSITI ISLAM NEGERI SUSKA, RIAU

Sumber foto: UIN-Riau

 

Bagi pelajar yang ingin belajar di negara jiran, Unversiti Islam Negeri Suska adalah pilihan yang tepat. Universiti ini juga mendapat pengiktirafan daripada KPT. Jadi, pelajar tidak perlu risau untuk meyambung di sini. Kos pengajian juga dianggarkan tidak melebihi RM2,000 bagi setiap semester.

Universiti ini juga merupakan tumpuan pelajar Malaysia untuk menyambung pengajian dalam bidang keagamaan. Terdapat juga senarai fakulti yang mungkin menarik perhatian anda.

#1. FAKULTI SYARIAH DAN HUKUM

#2. FAKULTI DAKWAH DAN KOMUNIKASI

#3. FAKULTI USULUDDIN

#4. FAKULTI TARBIYAH KEAGAMAAN

#5. FAKULTI PSIKOLOGI

 

#3. UNIVERSITI ISLAM NEGERI AR-RANIRY, BANDA ACHEH

Sumber foto: kampuscenter

Universiti ini juga di bawah kelolaan Universiti Islam Negeri (UIN) dan pelajar perlu menduduki ujian terlebih dahulu sebelum memasuki universiti ini. Ujian ini akan berlangsung pada bulan empat (4) atau lima (5).

Kos pengajian juga tidak melebihi RM 1,400 bagi setiap semester. Universiti ini juga mendapat pengiktirafan daripada KPT. Terdapat juga senarai fakulti yang akan menarik perhatian pelajar.

#1. FAKULTI SYARIAH DAN HUKUM

#2. FAKULTI DAKWAH DAN KOMUNIKASI

#3. FAKULTI USULUDDIN DAN FILASOFAT

#4. FAKULTI ADAB DAN HUMANIORA

 

About admin

Check Also

DAFTAR MEDIC LUAR NEGARA MENGGUNAKAN TRIAL SPM 2023

Berminat untuk sambung belajar bidang perubatan? Adakah anda merupakan calon SPM 2023?  Tahukah anda, walaupun …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.