Home / Blog / Peluang Kerjaya Lebih Luas Dalam Bidang Veterinar

Peluang Kerjaya Lebih Luas Dalam Bidang Veterinar

Kerjaya sebagai doktor veterinar masih lagi suram di Malaysia. Veterinar atau lebih dikenali sebagai doktor haiwan khususnya merawat haiwan sahaja. Pasti adik-adik yang ingin menyambung pengajian di bidang ini berasa ragu-ragu. Manakan tidak, berasa bimbang dengan pekerjaan selepas tamat graduan. Tanggapan negatif itu perlulah dinyahkan kerana di sini terdapat pelbagai kerjaya yang boleh adik-adik mohon.

#1. TENAGA PENGAJAR

Menjadi tenaga pengajar juga diperlukan dalam bidang veterinar. Sumber foto: RaudhatulRhadiah

Bidang kerjaya sebagai pensyarah juga diperlukan. Dalam bidang akdemik ini, pensyarah doktor haiwan digalakkan untuk membuat lebih banyak kajian mengenai sektor ini. Penghasilan buku ilmiah ini secara tidak langsung memberi pengetahuan yang lebih luas kepada pelajar. Gaji yang dianggarkan di Malaysia mampu mencapai RM3+++ dan ke atas.

#2. KLINIK HAIWAN

Sumber foto: Klinik haiwan Tlc

Bekerja di klinik juga mampu membolehkan anda mencari pengalaman yang lebih luas. Netizen kini sangat perihatin mengenai haiwan peliharaan mereka. Oleh itu, mereka pasti akan ke klinik haiwan bagi pemeriksaan lanjut. Bagi anda yand ingin duduk di pejabat sahaja. Bekerja di klinik haiwan adalah pilihan yang tepat.

#3. WILDLIFE

Sumber foto: Zoo Negara

Inginkan pekerjaan yang lebih “ganas” boleh hantar permohonan bekerja di Zoo. Namun begitu, anda perlu berhati-hati kerana bakal berhadapan dengan pelbagai jenis haiwan seperti Harimau, buaya, zirafah, gayah dan banyak lagi. Bagi anda yang inginkan cabaran dalam bidang ini boleh menyambung pengajian dalam bidang veterinary.

#4. AKUAKULTUR

Sumber foto: UMT

Kerjaya sebagai veterinar akuakultur masih lagi baru di Malaysia. Bagi anda yang ingin menyambung pengajian ke bidang ini amatlah digalakkan. Hal ini demikian kerana, di luar negara sudah melakukan penyeledikan sehingga mampu menghasilkan genetic sendiri. bagi anda yang ingin menyambung pengajian ke bidang ini mampu meraih pendapatan kasar bermula RM3+++ dan ke atas.

#5. SYARIKAT MAKANAN

Sumber foto: TCH Group

Bagi anda yang menginginkan kelainan bekerja dalam bidang haiwan ini digalakkan memohon pekerjaan di sini. Syarikat makanan ini mempunyai bidang yang luas kerana mampu membawa pulangan yang lumayan pada satu jangaka masa. Seperti penghasilan dedak haiwan dalam skala yang besar. Gaji kasar bagi pekerjaan ini bermula dari RM 3+++ dan ke atas.

INGIN MENYAMBUNG PENGAJIAN DALAM BIDANG VETERINAR?

Bagi adik-adik yang masih keliru ingin menyambung pengajian ke luar negara dalam bidang veterinar, Daulah Educonsult sedia membantu. Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan kemasukan pelajar ke luar negara. Menariknya, universiti yang ditawarkan oleh Daulah Educonsult semestinya mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).

Daulah Educonsult kini menerima kemasukan pelajar bagi sesi 2019. Sumber foto: Daulah Educonsult

Daulah Educonsult menyediakan pengajian veterinar di beberapa buah universiti di luar negara antaranya Universiti Pertanian Bangladesh, Universiti Pertanian Bogor dan Universiti Airlangga.

About admin

Check Also

DAFTAR MEDIC LUAR NEGARA MENGGUNAKAN TRIAL SPM 2023

Berminat untuk sambung belajar bidang perubatan? Adakah anda merupakan calon SPM 2023?  Tahukah anda, walaupun …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.