Home / Blog / Tips Mantapkan Diri Belajar Di Luar Negara

Tips Mantapkan Diri Belajar Di Luar Negara

Bila digelar seorang pelajar, umur tidak memainkan peranan yang penting. Hal ini kerana , umur 40 tahun pun masih digelar pelajar. Pelajar PhD mungkin. Di entry ini ingin saya kongsikan bagaimana calon pelajar luar negara dapat memantapkan mental dan fizikal dan menjadikan ini sebagai persediaan mereka sebelum mereka terbang ke negara orang.

1. Persediaan Ilmu Agama

Bunyi agak cliché. Tapi tahukah anda persediaan rohani amatlah penting. Lagi lagi bila kita ingin melanjutkan pelajaran ke negara barat. Hal ini biasa terjadi yang dipanggil sebagai culture shock. Apakah implikasi terhadap culture shock ini? Kemungkinan seseorang itu akan ambil enteng terhadap solat 5 waktu, ataupun terlalu mengikut trend sehingga tidak mahu memakai tudung. Pemakaian barat yang mungkin bagi anak muda agak up-to-date dan bermacam macam lagi.

2. Persediaan Mental

Selain keinginan yang memuncak untuk terokai negara orang , harus di ingati, persediaan mental juga perlu di lakukan seawal yang mungkin. Perlu ke? Ya, amatlah perlu. Sebagai contoh, jika di dalam kelas nanti anda akan bersama sama dengan pelajar yang genius, keyakinan diri anda kemungkinan boleh merudum jatuh. Atau mungkin di dalam kelas anda nanti , hanya anda sahaja orang Muslim, kemungkinan penerimaan mereka terhadap agama anda akan berkurang dan banyak lagi factor lain. Oleh itu , bergaulah juga dengan orang Malaysia. Walaupun berbeza kos dan sebagainya.

3. Persediaan Fizikal

Mesti ramai yang pelik. Kenapa perlu buat persediaan fizikal sedangkan kita bukanlah atlet yang diwakilkan oleh negara. Baiklah, berbalik kepada realiti. Di negara yang mempunyai 4 musim secara khusunya cuaca dan zon masa akan sangat berbeza. Misalnya waktu siang akan lebih Panjang pada musim summer, malam lebih panjang pada musim winter, subuh seawal 2.30 pagi. Ini sangat memerlukan ketahanan dan kekuatan fizikal dari anda. Selain itu, pengurusan masa yang baik dan jadual pemakanan yang teratur juga amat perlu dititik beratkan.

Apa itu Daulah Educonsult?

Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara.Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.Jika anda berminat dan ingin merialisasikan cita cita anda untuk melajutkan pengajian di luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form

atau hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-9624322 (customer service), 03-9285 1322 (Pejabat) atau melalui emel [email protected] atau layari https://daulahmedic.com/   untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

About admin

Check Also

DAFTAR MEDIC LUAR NEGARA MENGGUNAKAN TRIAL SPM 2023

Berminat untuk sambung belajar bidang perubatan? Adakah anda merupakan calon SPM 2023?  Tahukah anda, walaupun …

Chat Kami Sekarang
Hi Daulah Educonsult!