Home / Daulah Medic / Universitas Trisakti, Jakarta Indonesia

Universitas Trisakti, Jakarta Indonesia

 

Ditubuhkan pada tahun 1965, Universiti Trisakti (Universiti Trisakti) adalah institusi pendidikan tinggi swasta yang ditubuhkan oleh Kerajaan Republik Indonesia pada Tarikh 29 November yang terletak di kawasan bandar Jakarta (jumlah penduduk lebih dari 5000,000), Jakarta SCR. Nama Universitas Trisakti diberikan oleh Dr. Ir. Soekarno, Presiden Republik Indonesia pada waktu itu. Maksud Trisakti diambil dari pidato Dr. Ir. Soekarno, aitu berdaulat dibidang politik, berdikari dibidang ekonomi dan berkepribadian dalam kebudayaan.

Pada awal dibangunkan Universitas Trisakti memiliki lima fakulti, iaitu Fakultas Hukum, Fakultas Ekonomi, Fakultas Kedokteran, Fakultas Kedokteran Gigi dan Fakultas Teknik yang memiliki 4 (empat) Fakultas iaitu Sivil ,Mesin, Elektrik dan Seni Bina.

Dalam perjalanan sehingga kini Universitas Trisakti sudah memiliki 9 Fakultas tetapi mempunyai peristiwa yang dramatic pada 12 Mei tahun 1998 telah gugurnya 4 mahasiswa Universitas Trisakti. Gugurnya mahasiswa tersebut telah menumbangkan pemerintahan yang telah memegang kuasa selama 32 tahun di Indonesia. Sejak itu, berlakunya perubahan kepada Universitas Trisakti yang menjadi pemicu kepada kebangkitan Univeritas Trisakti dan semenjak itu ia digelar sebagai Kampus Pahlawan Reformasi

Universiti ini diiktiraf oleh Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi, Republik Indonesia (Kementerian Penyelidikan, Teknologi dan Pengajian Tinggi Republik Indonesia), Universitas Trisakti (USAKTI) mempunyai bilangan pelajar (15,000- 19,999 pelajar). Universiti Trisakti (USAKTI) menawarkan kursus dan program yang membawa kepada ijazah pendidikan tinggi yang diiktiraf secara rasmi seperti ijazah pra-ijazah (ijazah, ijazah, bersekutu atau ijazah asas), ijazah sarjana muda, ijazah sarjana, ijazah kedoktoran dalam beberapa bidang pengajian. Institusi pendidikan tinggi ini berusia 53 tahun dan mempunyai dasar kemasukan selektif berdasarkan peperiksaan kemasukan. Kadar kemasukan adalah 40-50% menjadikan organisasi pendidikan tinggi Indonesia ini sebagai institusi terpilih. Pelajar antarabangsa layak memohon bagi pendaftaran kemasukan ke universiti ini.

 

Visi Universitas Trisakti

Menjadi Universiti yang handal, berstandard antarabang dengan tetap menitikberatkan nilai-nilai tempatan dalam mengembangkan Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Seni dan Budaya untuk meningkatkan kualiti hidup dan peradaban.

 

Misi Universitas Trisakti

  1. Meningkatkan peranan Universitas Trisakti dalam menghasilkan sumber daya manusia yang memiliki kemampuan intektual, bestandard antarabangsa, dan berkarakter Trikrama Trisakti melalui kegiatan pendidikan dan pengajaran.

 

  1. Meningkatkan kegiatan penyelidikan untuk mengembangkan ilmu pengetahuan, teknologi, dan seni berasaskan nilai-nilai tempatan dalam menyelesaikan masalahan nasional dan meningkatkan kualiti hidup dan peradaban.

 

  1. Meningkatkan peranan Universitas Trisakti dalam mendokong keperluan masyarakat dan industri melalui kegiatan perkhidmatan kepada masyarakat.

 

  1. Meningkatkan komitmen Universitas Trisakti dalam mengukuhkan tadbir urus universiti

 

 

Tujuan

  1. Menjadikan Universitas Trisakti yang berstandard antarabangsa dengan tetap memperhatikan nilai-nilai tempatan dalam penguasaan ilmu pengetahuan, teknologi dan seni dalam perkembangan masa dengan merujuk kepada Nilai Murni Universitas Trisakti (Takwa, Ketekunan, Kerampilan; Mengasah, Membantu,Membina Satria, Setia, Sportif).

 

  1. Melahirkan graduan yang berbudi pekerti mulia, berpengetahuan luas, cerdas, sihat, bebas, inovatif, mampu berkomunikasi, bekerjasama dan mengembangkan semangat keusahawanan serta menghormati kemajmukan bangsa yang memiliki semangat Kampus Pejuang Reformasi.

 

  1. Mewujudkan budaya akademik yang mendorong perkembangan diri melalui proses pembelajaran yang produktif, efektif dan efisien dalam peranan membina masyarakat madani (civil society).

 

  1. Mewujudkan budaya penyelidikan sebagai sumbangan kerja nyata yang bermanfaat bagi masyarakat, bangsa, negara dan kemanusiaan.

 

  1. Menghasilkan sumber manusia yang mampu menguasai, membangun dan menghasilkan ilmu pengetahuan, teknologi, seni dan budaya berdasarkan nilai-nilai tempatan sebagai kelebihan perbandingan bangsa.

 

  1. Membanunkan perkongsian dengan institusi pendidikan tinggi lain, industri, kerajaan dan komuniti masyarakat baik di dalam mahupun di luar negera.

 

  1. Meningkatkan komitmen pengurusan dalam menegakkan tadbir urus universiti yang baik untuk meningkatkan kebajikan penduduk kampus dalam mengekalkan kemuliaan Universitas Trisakti.

 

Ada 9 Fakulti

Faculties

The university has nine faculties:

1.Faculty of Law

2.Faculty of Medical Sciences

3.Faculty of Dentistry

4.Faculty of Economics and Business

  • Department of Accounting
  • Department of Management
  • Department of Economics

5.Faculty of Civil Engineering and Planning

  • Department of Civil Engineering
  • Department of Architecture

6.Faculty of Industrial Technology

  • Department of Mechanical Engineering
  • Department of Electrical Engineering
  • Department of Industrial Engineering
  • Department of Informatics and Information Systems

7.Faculty of Mineral Technology

  • Department of Petroleum Engineering
  • Department of Geology Engineering
  • Department of Mining Engineering

8.Faculty of Landscape Architecture and Environmental Technology

  • Department of Landscape Architecture
  • Department of Environmental Engineering
  • Department of Regional and City Planning

9.Faculty of Arts and Design

  • Department of Photography
  • Department of Interior Design
  • Department of Product Design
  • Department of Cinematography

**Note : Diiktiraf oleh JPA, MQA, KPT, MMC,MDC hanya Bidang Perubatan dan Pergigian Sahaja

Sumber info : http://www2.mqa.gov.my/esisraf/kelayakan.cfm

 

Syarat kelayakan

Pra universiti/A-Level/STPM -Minimum 3 B

Matrikulasi @ setaraf -Minimum 3.0 PNGK

Toefl minimum 500 markah atau IELTS 6,5

 

Country ranking          42 Rankings

World ranking 3929
Country ranking 42

 

About admin

Check Also

DAFTAR MEDIC LUAR NEGARA MENGGUNAKAN TRIAL SPM 2023

Berminat untuk sambung belajar bidang perubatan? Adakah anda merupakan calon SPM 2023?  Tahukah anda, walaupun …

Chat Kami Sekarang
Anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara? Jom daftar sekarang.

NYATAKAN :
Nama penuh anda, Lepasan & Bidang yang anda minati pada konsultan kami.